Je krijgt wat je verdient

Peilingen, peilingen en nog eens peilingen.

Een van de grondleggers in Nederland is (bewust of onbewust) Maurice de Hond. Er gaat geen week voorbij of Maurice de Hond krijgt kritiek te verduren. Wat peilt Maurice de Hond is een vaak gestelde vraag, die hij al vele malen heeft beantwoord.

Wat weleens vergeten wordt is dat Peil.nl een commercieel bedrijf is, dat nul Euro krijgt van de overheid. Ondanks dat dat ook weleens in twijfel wordt getrokken, verdient het respect. Hetzelfde verhaal geldt voor Synovate en NIPO.

Sterker nog. Dankzij hun (succesvollle) peilingen worden, indirect, door hun inkomsten gegeneerd wat weer gedeeltelijk terugvloeit naar de overheid. Hier kunnen weer andere peilingen, vanuit de overheid als opdrachtgever, worden gefinancierd.

Denk hierbij onder andere aan het heersende en allermachtige Eenvandaag. Onderzoek van de bovenste plank. Zeker ook gezien het feit, dat ze met hun samenwerking met regionale omroepen ze alle Nederlanders weten te bereiken. De overheid verbindt.

Ondanks de opkomst van het Eenvandaag-panel peilt Maurice de Hond door. Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 in de aantocht vinden er ook lokale voorspellingen plaats. ‘De opkomst wordt lager’ en ‘de lokale partijen winnen’. Hiermee vergroot Maurice de Hond zijn speelveld, maar komt daarmee in het vaarwater van het kieskompas, de stemwijzer en destemvan. Zij kunnen -op papier- veel effectiever peilen, omdat ze dichter bij de bron zitten. Ze zijn (nog) niet volledig landelijk dekkend, maar wel in de gemeente waar ze actief zijn. Destemvan maakt een indrukwekkende opkomst.

En Maurice de Hond dan? Hij blijft dicht bij zijn model en roeit met de eigen riemen. Het product is misschien anders, maar zijn klanten smullen ervan.

http://stukroodvlees.nl/peilingen/wat-zeggen-tweede-kamerpeilingen-over-de-gemeenteraadsverkiezingen/