Fragment van You-Tube film 'de overheid (leeft zijn eigen werkelijkheid')

Fragment van You-Tube film ‘de overheid (leeft zijn eigen werkelijkheid’)

 

Een kijkje in de keuken van de overheid

‘Iedereen moet in de keuken van de overheid kunnen kijken’. Met die gedachtegang verlieten we in maart 2011 de overheid en begonnen onderzoeksbureau OverheidinNederland.nl. Ongeveer een jaar later slaagden we er in om alle Nederlandse politici, dus niet in een steekproef, te benaderen voor een persoonlijke vragenlijst. Voor het eerst in de geschiedenis, kopte de VNG.

Ik heb nooit kunnen voorspellen, dat ik onderzoeker zou worden. Marketing lag meer in mijn straatje. Als marketeer ging ik allereerst aan de slag bij het Nederlandse promotiekantoor van asperges (Aceera). Hier leerde ik, dat een (marketing)actie altijd valt of staat op harde data. Meten is niet alleen weten, maar ook anticiperen. Via een onverwachte wending ben ik in de Limburgse politiek terecht gekomen. Als rechterhand van een gedeputeerde konden we meekijken in de keuken van de overheid. Een keuken van meesterkoks. Deze meesterkoks gebruiken een geheim recept, dat voor het grote publiek niet zichtbaar is. Hierdoor wisselen feiten en percepties elkaar af in het politieke speelveld.

Met OverheidinNederland.nl willen we meer mensen in de keuken van de overheid laten kijken. Wij maken de overheid zichtbaar, waar deze onzichtbaar blijkt te zijn. Dit doen we in de vorm van het verzamelen van harde data en in de vorm van raadplegingen. In een raadpleging vragen we politici en ambtenaren advies (raad) over actuele onderwerpen. De onderzoeksresultaten gaan linea recta naar de overheid, de media en overheidsgerelateerde bedrijven.

Vandaag de dag bevat de overheidsdatabase ruim 38.000 personen**. Dagelijks vinden er mutaties plaats. Deels door wisselingen in de wacht en deels door ambtenaren die zichzelf inschrijven om bereikbaar te worden voor het Nederlandse publiek. Juist deze laatste groep is de beste beloning, die ik als onderzoeker kan krijgen.

In mijn vrije tijd sport ik graag en hou enorm van The Beatles. Een tijd lang heb ik als levensmotto gehad om elke dag één persoon gelukkig te maken. Als dat elke dag een andere persoon is, dan heb je na een jaar 365 personen gelukkig gemaakt. Desalniettemin ben ik hier van afgestapt, nadat ik besefte dat het belangrijker is om jezelf gelukkig te maken. Als dat lukt, dan volgt de rest (365) vanzelf…

 

Martijn Hulsen
Toponderzoeker / initiatiefnemer van de overheidsdatabase Overheid in Nederland

P.s. Volg ons ook op Facebook Overheid in Nederland.

Overheidin-nederland

Onderzoek Overheid in Nederland

**Bovenstaand artikel verscheen medio 2014 in het vakblad van BKB MOA. Inmiddels is de database van overheidinnederland.nl gegroeid naar meer dan 40.000 politici en betuurders. Op gebied van Overheid & marketing valt er nog veel te halen. Graag wil ik daar een steentje bij helpen (en dragen). ‘ Top.>.