happinness telefoon coca cola

Maak gebruik van de Coca-Cola hulplijn. 

Er gaat niets boven Groningen
Gemeenten zijn zoekend.

Enkele krantenkoppen van de afgelopen week:

  • ‘Kijkduin Pokémon hoofdstad van Nederland’
  • ‘Gay Pride-directeur: Amsterdam is weer homohoofdstad’
  • ‘Grootste schip ter wereld, verlaat haven Rotterdam’
  • ‘De Tilburgse kermis – de grootste van Nederland’
  • ‘Huizenprijzen Breda stijgen sneller dan landelijk gemiddelde’

Deze week de introductie van The Gemeente Company.

Gemeenten zouden een voorbeeld kunnen -of misschien wel moeten- nemen aan the Coca-Cola Company. The Coca-Cola Company oogt een groot log apparaat, maar wel één met lokale wortels, in elke gemeenschap waarin ze actief zijn.

Wat kan een gemeente leren van Coca-Cola?

Vandaag de vier lessen:

>1 Roei met de riemen, die je hebt. 
Coca-Cola is in elk land te koop. Iets waar menig bedrijf jaloers op is.

Ook uw gemeente heeft een mooie uitgangspositie. Bij bijna 100% (!!!) van uw inwoners is uw gemeente bekend. Maak daar gebruik van.

Door de grote bekendheid kunnen ook grote groepen mensen aangesproken worden en in beweging worden gezet.

Mensen zoeken richting. Geef deze.

Inspireer, zoals Coca-Cola:

‘To inspire moments of optimism and happiness’
-Missie Coca-Cola-

Met z’n allen naar één doel. Besef dat de overheid de ideale marketingcase is. 

>2 Identificeer de DNA van de organisatie (en handhaaf deze)
Midden jaren 80 introduceerde the Coca-Cola company ‘New Coke’. De eigen cola werd vervangen door een ander drankje.

Helaas viel dit drankje verkeerd. Ondanks het uitgevoerde marktonderzoek, was the New Coke een mismatch tussen the Coca-Cola company en de wensen van het publiek.

Alles was terug te leiden naar onvoldoende inzicht van Coca-Cola in de eigen DNA.

Definieer je eigen DNA en koester deze.

Corporate Blunders

Coca-Cola vergat zijn eigen DNA.

>3 Het is nooit te laat om met (city) marketing te beginnen. Het is een continu proces
Coca-Cola is één van de bekendste merken wereldwijd. Toch heeft het iets, wat elke organisatie heeft: mensen, die van Coca-Cola houden EN mensen die niet van het product houden. Besef dit.

Met andere woorden:
De eerste kok moet nog opstaan, die voor een ieder iets lekkers kan maken.

Ondanks dat Coca-Cola een van de bekendste merken van de wereld is, stoppen ze niet met communiceren.

Denk dus nooit dat je voldoende gecommuniceerd hebt. Het kan namelijk altijd anders… beter….

 

 

>4 Vertel pro-actief nieuwe, warme, ervaringen
Coca-Cola is geniaal in het weg zetten van beelden.

Denk o.a. aan de Kerstman, die Coca-Cola drinkt. Aan de nieuwe Coca-Cola-glazen bij Mc Donalds, aan de WK-actie..

En zo zijn er meer voorbeelden.

De Coca-Cola Journey..
De Coca-Cola Family.

Alles is warm.

Variant voor een gemeente

Coca-Cola, warme ervaringen..

 

Daarentegen worden de warme ervaringen helaas kouder als we aan een gemeente denken.

Zo wordt de gemeente regelmatig geconfronteerd met negatief nieuws over incidentele gevallen. Dan is de ambtenaar niet bereikbaar. En dan is er een discussie over een onduidelijke brief.

Mensen zijn kuddedieren. Mensen laten zich, onbewust, leiden door anderen. Als er vanuit de gemeenten geen warme ervaringen worden gegeven, dan winnen de koude ervaringen.

Maak dus als gemeente warme ervaringen.

Waarom werkt een gemeente niet met referenties?

Verschil tussen werkelijkheid en waarneming
Onderzoek kan uitkomst bieden om het DNA van de gemeente in kaart te brengen, mits het gefundeerd gebeurd. Onderzoek zorgt voor draagvlak en signaleert de witte parels van de gemeente.

Hoe dan ook, heeft m.i. een gemeente het makkelijker als Coca-Cola. Er is namelijk geen concurrentie (binnen de gemeentegrenzen).

Suboptimaliseer dus je positie en maak dit kenbaar. Zet daarbij een burgerpanel in. Elk lid van een burgerpanel is een potentiële ambassadeur. Zet ze in.

 

Martijn Hulsen
(Onderzoek TIP-burgerpanel)