whatsapp-en-facebook-data

Big Brother is watching you. Facebook is echter niet het enige bedrijf wat alles over de burger weet. 

‘Informatie verzamelen versus privacy / democratie’
Facebook monitort vrijwel elk aspect van je sociaal leven. De organisatie heeft toegang tot een enorme schat aan online-gegevens.

 

Facebook weet per gebruiker:
  1. De demografische factoren (o.a. geslacht, leeftijd, woonplaats, opleiding, beroep)
  2. De vrienden / familie
  3. De hobby’s en interesses
  4. De loop- en rijroutes (o.a. van huis naar werk)
  5. Etc. etc.

Niets nieuws aan de horizon.

Leven in een ‘big-brother-is-wachting’-tijdperk
Het begint bij de geboorte. Op grote schaal worden zwangerschapspakketten (lees: ‘een blije doos’) aangevraagd door de kersverse ouders.

Het betreft Babypakketten met een mooie en waardevolle inhoud. En dat voor nul Euro.

Het oogt Sinterklaas.

data-verzamelen

Gratis? Gratis bestaat niet.

De leverancier van de Babypakketten zijn zelfs slimmer dan Sinterklaas. Aan de hand van de aangeleverde gegevens kan de leverancier namelijk marketingstrategieën opstarten.

 

Lees de kleine letters en zie dat de verstrekte gegevens van de kersverse ouders mogen worden gebruikt.

 

Begrijp me niet verkeerd. Alles gebeurd op een verantwoorde wijze. Data helpt om de (gecontroleerde) samenleving beter in te richten.

 Hoe kunnen dan marketingstrategieën worden opgestart? 

Iemand die vandaag 0 jaar is, kan over 16 jaar rijlessen volgen. Daar kan een actie opgezet worden. Idem met verzekeringen, abonnementen van tijdschriften (Playboy bij 18 jaar? 🙂 en studies.  <informatie bedrijfsleven>

De geboorte van een kind heeft invloed op de sociale voorzieningen in de gemeente. Behalve de melding dat er iemand geboren is (dit is overigens ook bij de gemeente bekend) kunnen data gekoppeld worden over de ouders & interesses.  <informatie voor overheid>

 

Gratis bestaat niet.
 De aangeleverde data wordt door de leverancier gekoppeld aan woonwijken. Van data wordt inzicht gemaakt (zie bijvoorbeeld: het Analyse Centrum). Uiteraard geanonimiseerd.

 

 En als je gaat verhuizen?
Het is natuurlijk ook interessant om te weten als je gaat verhuizen; dan verandert het postadres (en wellicht de grootte van het huishouden).

Bij verhuizen geldt hetzelfde verhaal. Dit keer geen babybox maar een verhuisbox. Wederom voor nul euro.

 

verhuisdoos

Dankzij verhuis-data worden inwonersstromen in kaart gebracht.


Data koppelen

 

Vele Nederlandse marktpartijen opereren met mensendata. Dit komt doordat in Nederland veel open source data voorhanden (zie ook de blog ‘top 11 databronnen voor open data van de overheid‘).

 

Data gaat leven als deze aan andere harde data worden gekoppeld. De babydata is harde data. Denk aan geboortedatum, plaats en geslacht.

 

Waaraan kun je data allemaal koppelen? 
Denk bijvoorbeeld aan de toegankelijke data van het CBS (uitgesplitst op postcode) en nieuwe inzichten ontstaan. Denk aan het gemiddeld inkomen, de grootte van het huishouden, het soort woning en het consumentenvertrouwen.

 

Naast het CBS zijn er voldoende andere data voorhanden, waaronder Kadaster.nl (deels open) en Ruimtelijkeplannen.nl.

 

ruimtelijke plannen.JPG

De Nostradamus op gebied van bestemmingsplannen: ruimtelijkeplannen.nl.

 

Big Brother is watching you(r people)
Besef dat er naast Facebook meerdere partijen zijn, die data van burgers verzamelen. Maak als overheid gebruik van deze nieuwe informatiestromen. Zo is bijvoorbeeld bekend in welke postcodegebieden er huishoudens zijn met vele huisdieren. Bij het schrijven van een handhavingsnota, met als paragraaf huisdieren, is dit zinvolle informatie. Niet alleen de verdeling, maar ook het aantal huishoudens.

 

De gecontroleerde samenleving helpt bij (het invoeren van) de burgerparticipatie in de gemeente. Des te meer je weet van de burgers, des te gerichter de interactie met de burgers kan worden opgestart.

 

De overheid gaat van mededelen naar communiceren. Maak voor deze transitie gebruik van de aanwezige informatiestromen.
Met vriendelijke groet,
Martijn Hulsen
(Onderzoeker overheid / tip-burgerpanel)

 

86.000.000 bits
Het aantal bits informatie per dag dat het menselijk brein kan opnemen. Een gemiddelde persoon kan 150 namen (met gezichten) onthouden.

 

Erger je dus niet, maar verwonder je. Continu nieuwe informatie beschikbaar over burgerparticipatie door hieronder uw mailadres achter te laten. Uiteraard anoniem 🙂