‘Zonder faciliterende houding gemeente, eigenaarschap bij inwoners en een integrale aanpak is er amper bezoek digitale platforms’ *

Het is niet verstandig als gemeente om burgerparticipatie, in de vorm van digitale platforms, top-down te organiseren.

Burgerparticipatie is (helaas) niet te koop. Het kan alleen bottom-up verdiend worden.

Deze bottom-up denkwijze past onder andere bij HOPLR, MijnBuurtje en de TIP-burgerpanels – in tegenstelling tot de gemeentepanels.

In het artikel van Binnenlands Bestuur* worden enkele praktijkvoorbeelden genoemd, die anders aangevlogen hadden kunnen worden.

Digitaal burgerplatform
Digitaal burgerplatform

Discussieforums waar na een jaar weer de stekker wordt uitgetrokken. Online idee-voorstellen zonder enige reactie. Een ‘meetingpoint’ waar een half jaar al niets meer wordt uitgewisseld: voorbeelden van teleurstellende gemeentelijke online tools zijn er te over, blijkt uit een rondje langs de digitale velden.

Artikel Binnenlands Bestuur*

Lees hier verder in het artikel* over mislukte digitale platforms (Binnenlands Bestuur).